GDPR

Den 25 maj 2018 började en EU-gemensam förordning för hantering av personuppgifter att gälla, GDPR (General Data Protection Regulation) – på svenska Dataskyddsförordningen.
Enhammarshöjden samfällighet behandlar endast nödvändiga personuppgifter så som fastighetsbeteckning, fastighetsägare, adress, postadress, mobilnummer och e-postadress. Utöver detta registreras inga andra medlemsuppgifter. Personuppgifterna används av föreningens styrelse för bjuda in till stämma och nå medlemmarna med relevant information. Uppgifterna sparas så länge relevans finns, men tas bort ur registren vid exempelvis flytt.
Enhammarshöjden samfällighet hanterar endast medlemmars personuppgifter för samfällighetens arbete och lämnar inte personuppgifter vidare. Till grund för Enhammarshöjden samfällighets personuppgiftshantering finns föreningens stadgar, vilket ses som ett avtal. Personuppgiftsansvarig är den sittande styrelsen för Enhammarshöjden samfällighet, vilken kan kontaktas via e-post styrelsen@enhammarshojden.se
Samfällighetens ambition är att alltid ha korrekta och uppdaterade uppgifter. Det är därför medlemmarnas ansvar att ta kontakt om någon uppgift ändras, till exempel vid försäljning eller ändrade kontaktuppgifter.

Länk till pdf dokument.


Som medlem i Enhammarshöjden samfällighet har du rättigheter inom GDPRs ramar, dessa är bland annat att:
• få tillgång till dina personuppgifter
• få felaktiga personuppgifter rättade
• få dina personuppgifter raderade om uppgifterna inte längre är nödvändiga
• få veta hur länge föreningen kommer att lagra personuppgifterna
• lämna in klagomål till Datainspektionen.


Fullständiga rättigheter och mer information kring GDPR finns att läsa på datainspektionens hemsida.